Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики
Особливiстю фiзики як навчального
предмета є його спрямованiсть на використання знань, умiнь i навичок у життi.
Навчання фiзики у кiнцевому результатi має не тiльки дати суму знань, а й
сформувати достатнiй рiвень компетенцiї. Тому складовими навчальних досягнень
учнiв з курсу фiзики є не лише володiння навчальним матерiалом та здатнiсть
його вiдтворювати, а й умiння та навички знаходити потрiбну iнформацiю,
аналiзувати її та застосовувати в стандартних i нестандартних ситуацiях у межах
вимог навчальної програми до результатiв навчання.
Вiдтак оцiнюванню пiдлягає:
1) рiвень володiння теоретичними
знаннями, що їх можна виявити пiд час усного чи письмового опитування, тестування;
2) рiвень умiнь використовувати
теоретичнi знання пiд час розв’язування задач рiзного типу (розрахункових,
експериментальних, якiсних);
3) рiвень володiння практичними умiннями
та навичками, що їх можна виявити пiд час виконання лабораторних робiт i
фiзичного практикуму;
4) змiст i якiсть творчих робiт учнiв
(рефератiв, творчих експериментальних робiт, виготовлення приладiв, комп’ютерне
моделювання фiзичних процесiв тощо).
Основними
видами оцiнювання є:
поточне, тематичне, пiдсумкове за
семестр, пiдсумкове рiчне оцiнювання та державна підсумкова атестацiя.
Поточне оцiнювання носить заохочувальний, стимулюючий та
дiагностико-корегуючий характер, його необхiднiсть визначається вчителем.
Пiд час виставлення оцiнки за тему
необхiдно враховувати всi вищезазначенi складовi оцiнювання рiвня навчальних
досягнень. Можна запропонувати такi способи виставлення тематичної оцiнки:
• за
результатами двох видiв робiт — виконання контрольної роботи, яка включає
теоретичнi питання i задачi, та практичної складової теми, що враховує поточнi
оцiнки за лабораторнi та експериментальнi роботи або їх пiдсумкову оцiнку;
• залiк,
проведений у письмовiй, уснiй чи комбiнованiй формах, завдання до якого
включають питання з теорiї, задачi й експериментальнi завдання;
• узагальнення
поточних оцiнок за всi види робiт (за згодою учня).
Об’єктами оцiнювання є знання та вмiння
учнiв, а також рiвень розвитку їхнього фiзичного мислення. Пiд час оцiнювання
враховуються знання учнiв про:
— фiзичнi явища i процеси: ознаки явища
чи процесу, за якими вони вiдбуваються, зв’язок явища чи процесу з iншими, їх
пояснення на основi наукової теорiї, приклади використання;
— фiзичнi дослiди та спостереження: мета
дослiду чи спостереження, схема, умови, за наявностi яких здiйснюється дослiд
чи спостереження, перебiг i результати дослiду чи спостереження;
— фiзичнi величини: властивостi, що
характеризуються цим поняттям (величиною), зв’язок з iншими величинами
(формула), означення величини, одиницi фiзичної величини, способи її
вимiрювання;
— закони: формулювання та математичний
вираз закону; дослiди, що пiдтверджують його справедливiсть, приклади
врахування i застосування його на практицi, межi застосування, умови
застосування (для учнiв старшої школи);
— фiзичнi теорiї: дослiдне обґрунтування
теорiї, основнi положення, закони i принципи цiєї теорiї, основнi наслiдки;
практичнi застосування, межi застосування цiєї теорiї (для учнiв старшої
школи);
— прилади чи пристрої, механiзми i
машини, технологiї: призначення, принцип дiї та схема будови; застосування i
правила користування, переваги та недолiки.
Змiст
контролю повинен спiввiдноситись зi
змiстом навчання в конкретному типi (профiлi) навчального закладу. Засоби контролю мають вiдповiдати загальнiй
спрямованостi навчально-виховного процесу в умовах здійснення профільної диференціації.
При цьому враховуються:
— обсяг вiдтвореної iнформацiї та її
спiввiдношення з обсягом одержаної учнем iнформацiї (її повнота);
— обсяг iнформацiї, здобутої учнем, та
її доцiльнiсть;
— рiвень самостiйностi в оволодiннi
теоретичними знаннями;
— частота використання допомоги вчителя;
— кiлькiсть помилок i недолiкiв у
вiдповiдi.
Помилка свiдчить про те, що учень не
оволодiв основними знаннями i вмiннями. Якщо одна й та сама помилка (недолiк)
неодноразово трапляється у вiдповiдi, то вона трактується як одна помилка
(недолiк).
Недолiки свiдчать про недостатньо мiцне
засвоєння (вiд¬сутнiсть) основних знань та вмiнь, якi вiдповiдно до програми не
вважаються основними. Недолiком вважається помилка, допущена в одних випадках i
не допущена в iнших, таких самих випадках.
Закреслення та виправлення у письмових
роботах свiдчать про пошук правильного рiшення i не вважаються недолiком.
Навчальні
досягнення учнів характеризуються за такими рівнями:
І. Початковий рiвень: вiдповiдь учня
при вiдтвореннi навчального матерiалу елементарна, фрагментарна, зумовлена
не¬чiткими уявленнями про предмети i явища; дiяльнiсть учня здiйснюється пiд
керiвництвом учителя.
ІІ. Середнiй рiвень: знання неповнi,
поверховi, учень вiдтворює основний навчальний матерiал, але недостатньо
осмислено, має проблеми з аналiзуванням та формулюванням висновкiв; здатний
виконувати завдання за зразком.
ІІІ. Достатнiй рiвень: учень
знає iстотнi ознаки понять, явищ, закономiрностей, зв’язки мiж ними, самостiйно
застосовує знання у стандартних ситуацiях, умiє аналiзувати, робити висновки,
виправляти допущенi помилки. Вiдповiдь учня повна, логiчна, обґрунтована;
розумiння пов’язане з одиничними образами, не узагальнене.
IV. Високий рiвень: учень має глибокi,
мiцнi, узагальненi знання про предмети, явища, поняття, теорiї, їхні суттєвi
ознаки та зв’язок останнiх з iншими поняттями; здатний використовувати знання
як у стандартних, так i в нестандартних ситуацiях.
- при виконанні лабораторних робіт завантажити

Немає коментарів:
Дописати коментар